Auto huren en rijden in Oeganda
Oeganda ontdek je het beste met de auto, maar niet zomaar een auto! Wil jij ook een auto huren in Oeganda en ben je benieuwd hoe het is om te rijden in dit land? Graag vertel ik je er alles over: onze ervaring, tips, hoe je kan navigeren, de kwaliteit van de wegen en waar je een goede huurauto kan boeken. Wij hebben een drieweekse roadtrip gemaakt door Oeganda met een 4WD met daktent.
Hoe zijn de wegen?
Over het algemeen zijn de wegen in Oeganda van redelijke kwaliteit. De weg tussen Kampala en Entebbe is de enige echte snelweg (tweebaansweg). Hier betaal je ook een beetje tol voor. Van de overige hoofdwegen ervaarden wij die in het westen, vanaf Murchison Falls National Park naar het zuiden, van betere kwaliteit dan die in het oosten. Dit komt mede doordat er door Chinese investeerders geïnvesteerd is in deze wegen. Over het algemeen kan je ongeveer 70 km/h rijden op de hoofdwegen. Om ongeveer de 5 kilometer passeer je een dorpje. Rond deze dorpjes liggen stevige drempels, waar je serieus voor moet afremmen wil je niet de auto kapot rijden. De slechtste wegen vonden wij vanaf Lira naar Karuma Falls en daarna vanaf Olwiyo naar Pakwach. Dit waren onverharde wegen vol met gaten, waar we ook een lekke band hadden doordat we een ‘pothole’ niet zagen en niet meer goed konden uitwijken.
In de Nationale Parken (Murchison Falls National Park & Queen Elizabeth National Park) zijn de ‘tracks’ geen asfaltwegen, maar gravel/zandwegen. Wij hadden geluk dat het niet (hard) had geregend, want met stevige regenval zijn sommige tracks bijna niet begaanbaar. De wegen in het Queen Elizabeth NP vonden wij over het algemeen iets beter dan die in het Murchison Falls NP omdat er minder kuilen zijn.
Hoe is het om zelf te rijden in Oeganda?
In Oeganda rijden ze links (Engelse kolonie geweest). Dat is in het begin wennen, maar al snel weet je niet beter. Tijdens het rijden zie je veel natuur en het is ook de makkelijkste manier om van A naar B te komen. Zoals hierboven beschreven zijn sommige wegen wat avontuurlijker en moet je niet direct in de stress schieten als je een lekke band krijgt. Veel wegen zijn vrij rustig qua verkeer, maar hoe groter het voertuig, hoe dominanter ze kunnen zijn op de weg. Houd je achteruitkijkspiegel dus goed in de gaten en ga indien nodig even van de weg af om de bussen voor te laten. Aangezien Engels de primaire taal is, is het gemakkelijk om de verkeersborden te begrijpen.
Neem ook een internationaal rijbewijs mee!
Navigeren in Oeganda
Om in Oeganda te navigeren gebruikten wij Google maps en de app Maps.me. Je kunt bij beide apps een offline versie downloaden, zodat je deze altijd kunt gebruiken. Als je je accommodaties van te voren al hebt geboekt, dan kun je ze zelfs al opslaan zodat je zeker weten naar het juiste adres rijdt. Over het algemeen is het niet heel moeilijk om te verdwalen in Oeganda. De grotere plaatsen zijn goed aangegeven. De tweede reisdag maakte wij een fout, door blindelings de navigatie te volgen. Deze stuurde ons over allerlei zandweggetjes die steeds smaller werden, waarna we weer op een grotere weg uitkwamen. De app had dus automatisch de kortste route gekozen. Sindsdien hebben wij bij vertrek altijd even met de kaart bij de accommodatie nagevraagd hoe we het beste konden rijden. De auto kan deze weggetjes makkelijk aan, maar wij vonden dit toch iets minder ontspannend. De accommodaties zijn over het algemeen heel makkelijk te vinden, al dan niet vindbaar met borden. Onze ervaring is wel dat het verstandig is om minimaal 1,5 uur extra reistijd op te tellen bij de tijd die de apps aangeven.
Voor de zekerheid hebben wij op het vliegveld een Oegandese simkaart aangeschaft, zodat we altijd internet hadden en konden bellen. Dit zouden wij zeker aanraden! Voor de navigatie heb je internet niet perse nodig, maar het is toch fijn om altijd te kunnen bellen als je vragen hebt over de auto of contact wilt opnemen met een accommodatie. Ook beschikte niet elke accommodatie over goed internet, wat natuurlijk helemaal niet erg is, maar zo ben je toch zelf altijd bereikbaar als je daar behoefte aan hebt.
Rijden met chauffeur
Wij reden zelf in de auto, maar je kunt ook een chauffeur nemen. De kosten voor een chauffeur zijn €35 per dag. Omdat rijden in Oeganda behoorlijk intensief is, kun je met een chauffeur meer ontspannen tijdens je reis. Ook is de chauffeur gewend aan het rijden in Oeganda en kent hij de wegen goed. Daarnaast kun je tijdens een safari je volledig focussen op het spotten van wildlife en hoef je niet op de weg te letten. Een chauffeur heeft dus zeker z’n voordelen en wij zouden een volgende keer zeker overwegen om met chauffeur te reizen.
Autopech
Het kan natuurlijk voorkomen dat je met autopech aan de kant van de weg komt te staan. Zelf hebben wij drie keer een band moeten (laten) repareren. Bij onze verhuurder (Roadtrip Africa) krijg je standaard een reserveband mee en materialen om de band te verwisselen. Zelf zijn wij niet van die autotechneuten, maar gelukkig zijn de Oegandezen erg vriendelijk en helpen ze je graag. Daardoor waren wij alle drie de keren snel weer op weg. Als je autopech dusdanig is dat je niet verder kunt rijden, zorgt Roadtrip Africa dat je een vervangende auto krijgt en je weg weer kunt vervolgen.
Waar en welke auto huren?
In Oeganda kun je geen auto huren via een online vergelijker zoals Booking.com / Rentalcars.com of Sunnycars.nl. Wij hebben onze huurauto gehuurd bij Roadtrip Africa. Dit bedrijf is door Nederlandse eigenaren opgericht in 2011. Ze verhuren niet alleen auto’s in Oeganda, maar ook in Kenia, Tanzania en Madagaskar. Het Oegandese kantoor van Roadtrip Africa is gevestigd in de hoofdstad Kampala.
Voor Oeganda kun je kiezen uit een vijftal auto’s:
- Toyota Hilux Double Cab
- Toyota Landcruiser Box
- Landcruiser Troopy with pop-up roof
- Toyota RAV4 – 5 doors
- Toyota RAV4 – 3 doors
Wij hadden de Toyota Landcruiser Box gehuurd. De kosten voor deze huurauto zijn €99 per dag in het hoogseizoen (juli & augustus) als je de auto ten minste 10 dagen huurt. De auto rijdt op diesel en is handgeschakeld. Deze auto heeft vierwielaandrijving die je kunt inschakelen mocht dat nodig zijn (wordt uitgelegd). De brandstof voor deze auto is diesel (€1,60 per liter toen wij in Oeganda waren) en heeft een tankinhoud van ongeveer 80 liter. Het verbruik van deze auto is ongeveer 1 op 8. Een kilometer rijden kost dus ongeveer €0,20 aan brandstof. De auto heeft geen Airco, dus het is rijden met de ramen open. De Landcruiser Box staat hoog op z’n wielen wat handig is bij het rijden over hobbelige wegen (potholes!) en bij het spotten van wildlife in de Nationale Parken.
De Toyota Hilux Double Cab (€119 per dag) is de grotere uitvoering van de Landcruiser Box. In deze auto is plek voor 5 personen. De Hilux Double Cab heeft in tegenstelling tot de Landcruiser Box wel Airco.
De Landcruiser Troopy with pop-up roof (€109 per dag) is de ideale auto voor een safari. Door de pop-up roof heb je een 360 graden uitzicht. Daarnaast sta je nog hoger dan wanneer je in de auto zit, waardoor je over struiken heen kunt kijken. Als je een rooftop tent wilt gebruiken op deze auto, is de pop-up roof echter niet meer mogelijk. In deze auto is plek voor 6 personen, behalve als je gaat kamperen. Voor extra opslagruimte worden dan de achterste twee stoelen eruit gehaald.
De Toyota RAV 4 – 5 doors (€59 per dag) is de budget optie als je een auto wilt huren en je met meer dan 2 personen bent. Deze auto is een automaat, wat rijden een stuk comfortabeler maakt. De auto staat niet hoog op z’n wielen, waardoor deze minder geschikt is voor safari’s. Ook is deze auto daardoor niet geschikt om naar het noorden (o.a. Karamajo & Kidepo Valley NP) te gaan. De Toyota RAV 4 rijdt wel zuiniger dan de hierboven genoemde auto’s, ongeveer 1 op 11 (€0,15 per km). Ook is deze auto voorzien van Airco.
De Toyota RAV 4 – 3 doors (€49 per dag) is het kleine broertje van de 5-deurs. Het enige verschil tussen de auto’s is het aantal personen die in de auto passen. Waar er in de 5-doors 4 personen kunnen, is de 3-doors geschikt voor 2 personen.
Auto met daktent
Wij hadden een daktent gehuurd bij onze auto. Deze wordt gemonteerd meegeleverd en na een uitgebreide uitleg is het opzetten van de tent heel eenvoudig. Het huren van de daktent kost €20 per dag. Door de daktent worden overnachtingen een stuk goedkoper en daarnaast wordt je reis avontuurlijker. De daktent wordt geleverd met kampeerspullen zoals 2 stoelen, een tafeltje en kookgerei. Wij hadden voor €5 per dag ook een elektrische koelbox gehuurd. Als je af en toe zelf wilt koken is dat wel handig voor het bewaren van voedsel. Deze koelbox kan alleen aan als je rijdt, dus als je ergens meerdere dagen blijft heb je er minder aan. Wij zouden niet nog een keer een koelbox huren. Een minpunt was het kussen, dit was erg klein en dun. We zouden dus aanraden om bij het winkelcentrum in Entebbe te proberen een beter kussen te kopen. Een nadeel van een daktent is dat je deze elke keer moet inklappen als je de auto wilt gebruiken, ook als je niet naar je volgende bestemming rijdt.
Een andere optie is om een normale ‘grond’ tent te huren voor €5 per dag. Als je met meer dan 2 personen reist, kun je ook een familie daktent te huren voor €30 per dag.
Is Oeganda veilig?
Bij het rijden in een ander land is het vanzelfsprekend dat je je gezond verstand gebruikt. Wanneer je in Oeganda in een auto zit, dan ziet iedereen al van veraf dat er ‘mzungu’s ‘ (reizigers) in de auto zitten. Iedereen zwaait vriendelijk en kinderen rennen soms achter de auto aan. Wij hebben ons zelden onveilig gevoeld, maar rijden wel altijd met alle deuren op slot en laten natuurlijk nooit waarde volle spullen achter in de auto. In Oeganda zijn er talloze controles. Meestal mochten wij doorrijden zonder te stoppen en soms was de politieagent gewoon heel benieuwd naar ons en maakte we een praatje. Eén keer moesten wij wel stoppen bij een zeer chagrijnige agent. Van ver af zagen we al dat hij ons hoe dan ook een boete zou geven. En die kregen we ook zogenaamd, omdat we niet dicht genoeg bij de kant stopte zoals hij dat had aangegeven. Maar hij vond ons wel heel aardig zei hij en wilde ons wel vergeven. ‘Forgiveness’ betekent in Oeganda dat je wat geld geeft en je dan mag doorrijden. Dit gaf ons natuurlijk geen prettig gevoel, maar het is gelukkig ook maar één keer gebeurd. In de auto ligt een instructieboek met tips hoe je in zo’n situatie kan handelen. Het is in ieder geval handig om een aparte portemonnee te hebben met klein geld, zodat je net kan doen alsof dat alles is wat je hebt. Bij ons gluurde meneer de agent mee in de portemonnee en vond dat hij wel wat meer had verdiend 😉. Natuurlijk moet je ook in de nationale parken op je veiligheid letten en verstandig omgaan met de oorspronkelijke, soms reusachtige, bewoners van het park. Let hierbij vooral op boze olifanten.
Meer lezen over ons reis door Oeganda?
Ben je zelf ook een roadtrip door Oeganda aan het plannen? En ga je dan zelf rijden of huur je een chauffeur in? Laat het ons weten in de reacties!
Veel reisplezier!
hoe regelden jullie de betalingen in Oeganda? Moet je voor 3 weken contant geld mee? Of kom je voldoende banken tegen?
Dirk
Hi Dirk,
Nee er zijn ook pinautomaten in het land. In alle dorpen vind je pinautomaten. Behalve in de jungle, dan moet je natuurlijk wel zorgen dat je voldoende cash bij je hebt.
Groetjes,
Carien
Kun je zelf kiezen bij welke ingang van het Bwindi park je de gorilla trekking wil doen? Of wordt er een permit toegekend en zie je dan bij welke ingang je moet melden?
Wij zouden ook naar Kidepo National Park willen in het Noorden, omdat dit nog niet zo toeristisch is. Maar we vragen ons af of dit wel veilig is zo dicht bij Zuid Soedan. Wij willen zelf rijden (zonder chauffeur).
Ik zie ook dat alle reisorganisatie reizen “tegen de klok in”. Wij zouden “met de klok mee” willen reizen dus eerst naar het zuiden (Bwindi) en dan via Queen Elizabeth Park, Murchison en Jinja weer naar Entebbe. Is er wellicht een reden om de reis andersom te doen of is dit toeval?
Sylvia van Nimwegen
Hi Sylvia,
Ik heb je vraag even bij Carien neergelegd en zij zegt het volgende:
De route is beide kanten op te reizen, het ligt eraan wat je eigen voorkeur heeft. Wij hebben deze kant gekozen omdat we onze gorilla permits al hadden geboekt en het zo dus uitkwam.
Toen wij onze permit boekten via roadtrip Oeganda, kon je een eerste en tweede voorkeur aangeven voor een ingang.
Wij zijn zelf niet in Kidepo geweest en kunnen ook niet adviseren over de veiligheid, maar de website van Nederlandwereldwijd doet dit wel. Wij hebben hier niet voor gekozen ivm de lange reistijd. We hebben wel een hele fijne gids ontmoet in Oeganda die gek is op Kidepo en je graag helpt:
Website http://tourradarugandan.com
E-mail: info@tourradaruganda.com
Groetjes,
Carien en Evy
Evy van Kan
Jullie raden een internationaal rijbewijs aan. Bij de ANWB en op vele andere sites zeggen ze dat het niet hoeft voor Oeganda. Waarom raden jullie het wel aan?
Dirk
Hi Dirk,
Het zekere voor het onzekere. Op sommige websites staat dat het wel nodig is, andere niet. Maar behalve de auto huren, kun je ook te maken krijgen met een ongeval of aanhouding. Dan is het fijn om je internationale rijbewijs te tonen omdat zij dit kunnen lezen.
Groetjes,
Evy
Evy van Kan
Hey Hey heb een vraagje hoe hebben jullie Permit geboekt of waar aangevraagd grt
Carine
He Carine,
Via de organisatie waarbij de huurauto ook geboekt is: https://www.roadtripafrica.com/
Groetjes,
Evy
Evy van Kan