Natuurramp op vakantie: verzekering, kosten en schade
De hel breekt los op vakantie. Wat moet je doen? Hoe zit het met je vakantiedagen en verblijf? Met steeds meer regelmaat lees je hoe natuurrampen een reis of vakantie tot een nachtmerrie maken. Nu heel actueel met de branden in Rhodos, Corfu en Evia bijvoorbeeld. Er wordt gesproken over de grootste evacuatie ooit in Griekenland. Extreem weer lijkt steeds vaker voor te komen en met temperaturen boven de 40 graden is het op meerdere plekken in de wereld extreem heet. Extreem noodweer komt ook in Europa steeds vaker voor, zoals de supercell in Italië die honderden auto’s beschadigde en vakantiegangers letterlijk dakloos maakte. Of herinner je de vulkaanuitbarsting in La Palma nog? De aardbeving in Turkije? Overstromingen in Italië? Je zal er maar op vakantie zijn. Waar heb jij als vakantieganger recht op en wie gaat deze schade aan jouw vakantie betalen?
Om uit te zoeken waar je recht op hebt en wat wel en wat niet verzekerd is, sprak ik met de betrouwbare verzekeringsmaatschappij Allianz Direct. Het blijkt nog behoorlijk ingewikkeld!
Wie is verantwoordelijk voor jouw vakantie?
Natuurlijk is er niemand verantwoordelijk voor zo’n natuurramp, maar de start van de zoektocht begint bij de partij of partijen waarbij je geboekt hebt. Heb je een complete reis geboekt via een reisorganisatie, dan neem je contact op met deze partij. Heb je alles zelf en los geboekt, dus een aparte vlucht, accommodatie en eventueel een huurauto, dan moet je met elk van die partijen contact opnemen. Waar en of je vervolgens de gemaakte kosten of schade kan verhalen, is afhankelijk van je situatie.
Geboekt via reisorganisatie
Je reisorganisatie, zoals TUI, Corendon of Sunweb, is als eerste verantwoordelijk om jou in veiligheid te brengen. Bij extreem noodweer is er natuurlijk sprake van overmacht en houd er rekening mee dat reisorganisaties bij een noodsituatie wel honderden reizigers moeten helpen. Het kan dus even duren voordat jij weet waar je aan toe bent. Je reisorganisatie zal er alles aan doen om te zorgen voor een oplossing zoals het voorzien van een andere accommodatie, of je veilig thuisbrengen.
Vergoeding gemiste vakantiedagen
Heb je een nacht op het strand moeten doorbrengen of heb je je vakantie vroegtijdig moeten afbreken, dan krijg je hiervoor een vergoeding vanuit het calamiteitenfonds, indien de reisorganisatie daarbij is aangesloten! Is de reisorganisatie niet aangesloten bij zo’n fonds, dan ga je het gesprek aan met de reisorganisatie en daarna eventueel je reisverzekeraar.
Zelf geboekt zonder reisorganisatie
Veel van onze lezers regelen zelf hun vakanties en reizen. Vliegtickets, accommodatie etc. wordt allemaal los geboekt via verschillende partijen. Ook boeken veel kampeerders direct een plekje bij de camping. Bij wie moet je nu aankloppen voor een vergoeding?
- Als eerste wordt gekeken naar de aanbieder. Door de noodsituatie kan bijvoorbeeld je vlucht niet doorgaan, of is je verblijf verwoest. Wanneer je vakantie nog niet volledig is ‘uitgevoerd’ waar jij voor betaald hebt, dan moet de aanbieder jou een oplossing bieden. Bijvoorbeeld je geld terug geven bij het annuleren van de vlucht vanuit hun kant, of het annuleren van de resterende verblijfsdagen. Maar wat als zij geen geld terug geven?
- Hopelijk heb je een doorlopende reis- en annuleringsverzekering afgesloten, want dat is de volgende stap. Een reisverzekeraar is er om jou te helpen bij noodsituaties op vakantie. Neem contact met hen op, dan adviseren zij je ook op basis van jouw polis en de polisvoorwaarden. Zo gelden voor kortlopende en doorlopende reisverzekeringen vaak andere voorwaarden én zijn er nog optionele onderdelen die je kan meeverzekeren.
Vergoeding gemiste vakantiedagen
Alleen wanneer je een goede annuleringsverzekering hebt afgesloten (afhankelijk van de polisvoorwaarden), kun je je gemiste vakantiedagen vergoed krijgen. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld het restant van de betaalde overnachtingen terug krijgt. Heb je geen annuleringsverzekering? Dan heb je dubbele pech!
Extra kosten gemaakt
Stel je bent geëvacueerd en je hebt extra kosten moeten maken voor vervoer en verblijf. Via een reisorganisatie aangesloten bij het calamiteitenfonds, krijg je deze kosten vergoed. Zonder reisorganisatie, moet je weer contact opnemen met je reisverzekeraar. Afhankelijk van je polis, krijg je de extra gemaakte kosten tijdens je reis vergoed dankzij je reisverzekering of annuleringsverzekering. Dit verschilt echt per verzekeraar. Ook de onkostenvergoeding per nacht verschilt per verzekeraar.
Autoschade door noodweer
Ben je met je eigen auto of camper op vakantie en is deze dusdanig beschadigd door het noodweer dat je niet meer naar huis toe kan? Dan moet je twee soorten verzekeringen hebben. Eén voor de schade aan je auto, dat is je normale autoverzekering (of camperverzekering). Hierbij is het wel belangrijk dat je Beperkt Casco of All Risk verzekerd bent. Daarnaast moet je ook kosten maken om weer thuis te komen én je voertuig weer thuis te krijgen. Daar is een pechhulp met Europadekking dan weer goed voor. Een aanvullende verzekering.
Schade aan je spullen
Heb je je koffer moeten achterlaten en heb je materiele schade? Dan ben je aangewezen tot je reisverzekering. Het is afhankelijk van je polis wat, of en hoeveel je vergoed krijgt.
Zelf je reis annuleren?
Stel je gaat overmorgen op vakantie naar het land of gebied waar zich zojuist een ramp heeft voorgedaan. Of waar het extreem heet is en de kans op bosbranden groot is. Indien je reisorganisatie of vervoerder de reis niet annuleert, dan kun je beslissen om het zelf te cancelen. Houd er dan rekening mee dat je enkel de gemaakte kosten terugkrijgt wanneer je een annuleringsverzekering hebt én een geldige reden. Als er geen negatief reisadvies geldt voor het gebied waar jij naar toe gaat, dan is er niet direct een geldige reden om je vakantie te annuleren vindt een verzekeraar.
Hopelijk heb ik je iets wijzer gemaakt! Eén ding is zeker, sluit voor vertrek een goede en de juiste verzekering af die past bij jouw vakantie.