Autorijden op Cuba: 10 dingen die je moet (en wil) weten
Cuba zelf auto rijden

Zelf auto rijden op Cuba: onze ervaringen en tips

Nu je een mooie route uitgestippeld hebt en een huurauto via www.tuicars.com geregeld hebt, zijn er een paar dingen die je moet weten als je gaat rondrijden op dit mooie eiland. Zoals alles daar, werken dingen niet zoals in Nederland. En hoe hard mag je er eigenlijk? Twijfel jij nog om zelf auto te rijden op het mooie Cuba? Twijfel niet langer! In dit blog vind je alle info die je moet weten en zul je zien dat je prima zelf kunt rijden.

Internationaal rijbewijs nodig?

Het Nederlandse rijbewijs is geldig in Cuba, ook bij het huren van een auto. Een internationaal rijbewijs is niet verplicht, maar wordt wel geadviseerd als je een auto wilt huren. Vergeet je rijbewijs dus niet en neem voor de zekerheid IRB model 1968 (internationaal rijbewijs) mee. Deze kun je krijgen bij de ANWB.

Kwaliteit van de wegen op Cuba

oldtimer rijden in havana cuba

De wegen zijn over het algemeen slecht. Er lijkt één ‘snelweg’ van de ene kant van het eiland naar de andere kant te lopen. Hoewel dit de snelweg genoemd wordt, zitten hier veel hobbels in de weg en is het wegdek vaak slecht. Wel heeft de weg twee of drie banen en rijdt er bijna niemand, dus je hebt ruim de mogelijkheid om eventuele gaten of hobbels te ontwijken.

Controleer bij het ophalen van de huurauto dus goed of de auto in orde is en vooral of er een reservewiel en krik aanwezig is!

Zodra je van de snelweg af gaat en dichter bij de kleine dorpjes komt, wordt het wegdek ook veel slechter. Veel gaten in de weg, soms zelfs zo diep dat je er echt stapvoets doorheen moet. Wij hebben ook op zandweggetjes gereden. Het is dus best intensief rijden omdat je constant op de weg moet letten en gaten moet ontwijken. Wat mij wel op viel is dat de Cubanen wel heel veilig rijden! Er wordt weinig te hard gereden en men stopt bij iedere kruising om goed te kijken.

Controleposten op de snelweg

Langs de snelweg kom je soms controleposten tegen. Dit is bedoeld om van de Cubanen hun papieren te checken. Volgens mij houden ze bijna nooit een toerist tegen, maar voornamelijk locals. Wel is het de bedoeling dat je wat vaart mindert als je langs zo’n post rijdt. Je mag normaal 100 km/u op de snelweg, langs de posten mag je 60 km/u. Van tevoren wordt met borden al aangegeven dat er een post aan komt en ook de maximumsnelheid wordt daarna aangegeven. Bovendien vallen de posten van ver al op, want het is het enige dat je langs de weg tegenkomt!

Daarom een goede tip: neem voldoende eten en drinken mee, vooral op de lange stukken! Je komt amper tankstations of restaurants tegen waar je wat kunt halen.

Maximum snelheid op Cuba

Dit is vrij simpel! Op de snelweg mag je maximaal 100 km/u. Soms moet je wat afremmen omdat er een eerdergenoemde controlepost voorbij komt, dit wordt met borden aangegeven. Op de overige (kleine) wegen moet ik eerlijk bekennen dat ik geen borden heb gezien, maar het overige verkeer of de kwaliteit van het wegdek zorgt er vanzelf voor dat je niet te hard rijdt. Eerdergenoemde gaten in de weg zorgen er zelfs voor dat je soms maar 10 km/u rijdt!

Houd dus rekening met een langere reistijd dan wat je app of navigatie aangeeft!

Lifters op Cuba

Liften is heel normaal op Cuba en zul je dus ook veel zien. Soms staan er hele groepen mensen langs de weg, vaak met een verkeersregelaar of politie erbij om alles op rolletjes te laten lopen. Soms kom je een enkeling tegen en soms wordt er ook met geld gewapperd. Dit komt doordat er op veel plekken amper openbaar vervoer rijdt, mensen te arm zijn voor een eigen auto en het gevoel van saamhorigheid en elkaar helpen op Cuba hoog in het vaandel staat. Je bent vrij om lifters mee te nemen en dit is zeker niet verplicht!

Soms willen de Cubanen het doen lijken alsof het verplicht is. Omdat bijna alle huurauto’s van Peugeot zijn, pikken ze je er als toerist zo uit. Een van de lifters trekt een uniform aan waardoor het lijkt alsof je voor een politieman of in ieder geval door een instantie moet stoppen. Vaak heeft diegene een fluitje in zijn mond en als je doorrijdt wordt er hard gefloten! Trap hier niet in!! Je hoeft hier helemaal niet voor te stoppen. Het uniform is waarschijnlijk nep. Wij kregen als (een beetje lugubere) tip om te kijken of diegene een wapen draagt. Zo niet, dan weet je dat het nep is. Je hoeft eigenlijk enkel te stoppen bij eerdergenoemde controleposten, maar daar houden ze bijna geen toeristen aan.

Mocht je toch een lifter mee willen nemen, let dan goed op je spullen! Let bijvoorbeeld op bagage dat op de achterbank of in de achterbak ligt. En houdt tot slot rekening met het geld dat zij je geven, dit kunnen ook CUP’s zijn in plaats van CUC’s, en daar heb je als toerist niet veel aan. Lees hier meer over dit verschil!

Oplichtingspraktijken

tips voor cienfuegos cuba to do
Het straatbeeld van Cienfuegos

Wij waren van tevoren gewaarschuwd dat je opgelicht kunt worden tijdens het rijden (en in Cuba in het algemeen). Dit hangt deels samen met eerdergenoemde lifters die je tegenhouden. Je kunt ook gestopt worden door locals en terwijl de ene persoon je wat vraagt, verkoopt of verteld, loopt er iemand anders naar de achterkant van je auto en steekt de banden lek. Omdat je je in de middle of nowhere bevind, heb je geen andere keus dan met hen mee te gaan en uiteraard flink te betalen om het te laten maken of om ander vervoer te regelen.

Ik moet eerlijk zeggen dat wij dit niet hebben meegemaakt! Maar zoals altijd geldt natuurlijk: blijf alert!

Het is ook niet handig om in het donker nog te gaan rijden, de wegen zijn niet verlicht en het wegdek is niet overal even goed. Zorg dus dat je altijd op tijd op bestemming bent!

Navigatie gebruiken

dingen die je moet weten over cuba
De wegen in Trinidad zijn amper te berijden!

Ik gebruik eigenlijk altijd de app maps.me voor navigatie in het buitenland. Op deze app kun je kaarten downloaden zodat deze ook offline te gebruiken zijn, iets dat op Cuba een must is! Wij hadden een vrij luxe huurauto, waar ik mijn telefoon aan kon sluiten (met zowel een USB kabel als met bluetooth). De navigatie was daardoor op het scherm in de auto zichtbaar. Wij hebben alles op deze manier goed kunnen vinden!

Overigens zijn routes niet heel moeilijk op Cuba: er is eén lange grote weg van de ene naar de andere kant en als je er af moet voor een bepaalde plaats staat er een bord. Enkel rondom de grotere steden is het verkeer wat hectisch.

(Zelf) Rijden in een oldtimer op Cuba

zelf rijden in een oldtimer op cuba oldtimer huren

Je mag als toerist niet zelf in een oldtimer rijden. Deze zijn dus niet te huren. Veel locals rijden echter wel zelf nog in oldtimers en ook de meeste taxi’s zijn oude auto’s. Neem dus zeker een keer een taxiritje of neem een stadstour door bijvoorbeeld Havana om toch eens in zo’n mooie auto te zitten! Voor de foto mag je uiteraard wel even plaatsnemen achter het stuur…

Tanken en benzinekosten op Cuba

mooie reisroute door cuba tips veelzijdig

Er is een tekort aan benzine op Cuba en er zijn sowieso niet heel veel tankstations. Het is dus verstandig om steeds ruim op tijd te tanken. Wij besloten om bij een kwartvolle tank te gaan tanken bij het eerstvolgende tankstation dat we tegenkwamen. Je huurt de auto met een volle tank en betaalt hier ook voor wanneer je hem meeneemt, en levert hem zo leeg mogelijk weer in. Wij hebben 10 dagen (ongeveer 785 km) met de auto gereden en voor 40 CUC getankt totaal. Een liter benzine kost iets minder dan 1 CUC.

Weggebruikers op Cuba

authentiek cuba oldtimer

Zoals bijna alles op Cuba, zijn de dingen vaak anders dan in Nederland. Zo heb je veel verschillende weggebruikers die we hier eigenlijk niet zien! Wij zijn fietsers op de snelweg tegengekomen! Ook paarden of paard met wagen is nog een veelgebruikt vervoersmiddel. Dit vereist dus weer wat extra oplettendheid. Minder vaart als je deze passeert! Ook goed om te weten dat paarden altijd voorrang hebben. De meeste locals rijden in oldtimers, die soms niet zo hard kunnen of vaker pech hebben. We zijn een aantal spoorwegovergangen tegengekomen, deze hebben geen lichten of slagbomen dus kijk goed wanneer je deze oversteekt. Tot slot rijden er soms flinke (ouderwetse) bussen of vrachtwagens. Houdt er rekening mee dat deze vaak stoppen langs de weg om lifters mee te nemen.

kun je zelf autorijden op cuba
Een goed beeld van autorijden op Cuba: paard met wagen en een slecht wegdek

Overige verkeersregels op Cuba

locals in cuba engels

Het verkeer is zo rustig en de mensen rijden ook super rustig en veilig, dat eigenlijk alles wel voor zich spreekt en heel goed te doen is. Er wordt rechts gereden en de meeste regels zijn hetzelfde als in Nederland. Er is ons niets geks opgevallen en het was totaal niet eng om er te rijden. Het enige gekke vond ik dat men op de snelweg zowel links als rechts inhaalt. Sterker nog: de meeste mensen blijven gewoon links rijden, ongeacht de snelheid. Soms leek dit zo te zijn omdat het wegdek daar het beste was, soms wist ik totaal niet waarom ze dit deden. Het maakt echter ook niet zoveel uit, want als je er langs wil kan dat gewoon via rechts.

Wanneer er wordt ingehaald, is het normaal dat er even getoeterd wordt. Hoewel ik toeteren in Nederland altijd associeer met iets vervelends, is het op Cuba dus echt bedoeld als een soort positief seintje voor de veiligheid.

Meer tips over Cuba

  • Mooie route door Cuba voor 2-3 weken
  • Rondreis door Cuba zelf regelen
  • Reizen op Cuba: 8 dingen die je moet weten
  • Tips in Havana, Cuba

Heb je naast bovenstaande informatie toch nog andere vragen over een auto huren en rijden op Cuba? Stel ze hieronder en ik beantwoord ze alsnog!

Reisblogger sofie

Dit artikel bevat affiliate links. Je leest er meer over in de disclaimer.

Over de auteur

client-photo-1
Sofie Hoebe
Door de jaren heen ben ik echt reis-verslaafd geraakt! Reizen leerde mij om nooit te vroeg te oordelen, open te staan voor alles en iedereen en dingen zoveel mogelijk over je heen te laten komen. Het liefst maak ik actieve reizen: ik ga elk jaar op wintersport, duik graag en doe zoveel mogelijk excursies en tripjes. Mijn reizen zijn heel gevarieerd: van all-inclusive hotels tot campings, van touren in een camper tot een zeilvakantie. Ik hoop jullie door deze ervaringen ook verder op weg te helpen!

Reacties en vragen

Stel hier je vraag of geef een reactie.